Mine billeder er for 99%’s vedkommende figurative. Alligevel fortæller jeg jævnligt, at det, der virkelig betyder noget, ikke er motiverne, men former og især farver.
I 2008 satte jeg mig for at teste den påstand, Over små 3 uger i et kældergalleri på Frederiksberg blev disse billeder til ud fra motiver, jeg ikke havde indflydelse på.

Her er projektbeskrivelsen – fra før projektet. Den omtalte video er desværre, og uvist af hvilken grund, fjernet fra Youtube, Jeg lavede et katalog med hele dokumentationen, det kan ses og (i får eksemplarer) købes hos mig.

 

RECYCLED    (art project)                                                       Anne Lorenzen 2008
Recycle. Genbrug. Fornyelse. Forandring. Påvirkning.
Maleri. Projektion. Proces. Publikum.
Idé, motiv, teknik, historie, farve, mønster, tanke, bevægelse, lyd.
Kompromis mellem noget der kommer udefra og noget der kommer indefra.

 

Idé:

Vi lever i en kultur hvor verden er fuld af ting, og hvor der konstant er input fra omgivelser og medier. Det hele skifter hurtigere end at vi altid kan følge med; vi er nødt til at give slip og i en eller anden grad blot lade det hele passere igennem og tage det fra undervejs, som vi kan bruge, eller rumme. Denne måde at være i virkeligheden på vil jeg forsøge at omsætte i et maleriprojekt, hvor det jeg sætter på lærredet kommer udefra og hele tiden forandres. For at få fornemmelse af hastig og kontinuerlig forandring, sætter jeg tid på processen: 23 dage, og som i tidens mest rabiate medieform foregår det med publikum på – et publikum som bestemmer en del af vilkårene. Maleri som reality show.  Jeg kan forhåbentlig ikke blive stemt hjem..

Projektet forløber i 4 faser:

1.      Forberedelse/indsamling

2.      Interaktiv udstilling/værkstedsproces

3.      Dokumentation

4.      Udstillinger

 

1.      Forberedelse / indsamling (maj – juli 2008)

Som motiv- og idégrundlag for de malerier, der skal blive til i værkstedsfasen skal der skabes en pulje af objekter, tanker, tekster, fotos, historier, farver osv.
Denne pulje opstår i første omgang ved at jeg inviterer 20 personer til at lægge ting i den. Persongruppen skal have stor bredde.
2.      Interaktiv udstilling / værkstedsproces (1. – 23.august 2008)
I det alternative galleri NITTENUNDER på Frederiksberg installerer jeg mit værksted, hvorefter arbejdet med malerierne begynder.

Der bliver ingen fernisering i traditionel forstand, idet udstillingsperioden begynder med tomme lærreder. Udstillingen i Nittenunder er selve processen hele tiden styret af, hvad der til enhver tid findes i puljen.

Publikums rolle i processen er at forandre – recycle – puljen. Når man besøger galleriet, lægger man en ting i puljen og fjerner én. I det øjeblik et motiv er forsvundet fra puljen, er det også forsvundet fra kunstnerens vifte af mulige valg. Puljens størrelse vil således hele vejen igennem processen bestå af 20 emner eller motiver.

For at foregribe det totale kaos omkring den foranderlige pulje, indføres en timeregel: intet må opholde sig mindre end en time i puljen.

 

3.      Dokumentation (september 2008)

Fordi projektet i lige høj grad er proces og produkt, vil der blive udarbejdet dokumentation af processen. Herunder kunstnerens logbog og en oversigt der viser puljens udvikling, om muligt sideløbende med maleriernes. Desuden muligvis en video-dokumentation. Denne dokumentation vil følge de færdige værker videre til udstillingerne.
4.     Udstillinger (oktober 2008 – februar 2009)
4. – 26. oktober 2008: ÖSKG, Tjörnedala Konsthall, Sverige

20. -22. februar 2009: Copenhagen Art Fair, Falkoner Centret, Frederiksberg

Modtag mit nyhedsbrev